Aanmelden
Menu

Petra Gijsen

Therapie met sport en spel kan kinderen veel leren

Petra Gijsen-Joustra biedt psychomotorische therapie aan kinderen (PMKT). Door middel van sport en spel leren zij zich bewust te worden van hun belemmerende patronen en hoe ze die kunnen veranderen.

Petra krijgt vooral veel jonge kinderen in haar praktijk ‘PETRA Kinderbegeleiding’ (www.ikmagnaarpetra.nl). “De doelgroep is van nul tot achttien, maar ze zijn gemiddeld een jaar of zeven, acht. Er zitten ook heel jonge kinderen bij, van drie of vier jaar”, vertelt ze.

“Ik moet roeien met de riemen die ik heb, maar ik roei nu niet meer alleen.”
Petra Gijsen is psychomotorisch therapeut voor kinderen

 

Ze komen eigenlijk altijd met eenzelfde hoofdreden bij haar: “Dat ze thuis veel boosheid laten zien. Ik hoor vaak dat ze exploderen ‘om niks’ terwijl ze op school rustig zijn.” Zulke kinderen kunnen erg gebaat zijn bij een bewegelijke vorm van therapie, weet Petra. “Als ze in actie komen met sport of spel kunnen ze vaak zelf voelen wanneer ze bijvoorbeeld zwaar geïrriteerd of onzeker raken, of wanneer ze hun grenzen over gaan. Vooral de iets oudere kinderen kunnen heel goed benoemen wat ze ervaren, zeker door middel van spelen.”

Want kinderen hóren te spelen, vindt Petra. Sporten als voetbal, maar ook survival of hockey kunnen veel laten zien over hoe een kind reageert op situaties. Hierbij werkt ze veel samen met PMT-hulpverlener in opleiding Dion Buma, tevens aangesloten bij Zorgpraktijk ULCO. Hij liep stage bij PETRA Kinderbegeleiding. Voor PMKT met survivallen werkt Petra samen met coach Rinne Nijboer. Hij begeleidt dan de sport terwijl Petra observeert en analyseert wat er precies gebeurt. “Survival heeft wat dat betreft alles in zich: beweging, uitdaging, confrontatie en bewustwording. Daarnaast is het heel primitief en kan het daardoor patronen heel duidelijk naar voren brengen.”

Na zo’n vijf therapiesessies heeft Petra al veel kunnen zien en stelt ze een behandelplan op, dat wordt besproken met de ouders. “Ik kijk waar de interesse van het kind ligt, waar ik hem of haar kan helpen en daar koppel ik dan doelen aan. In de loop van de tijd benoem ik wat ik zie, zodat er bewustwording ontstaat en daarna gaan we in gesprek over hoe we dat kunnen omdraaien. Kinderen hebben daar zelf eigenlijk altijd wel ideeën over.”

Rond de vijftiende sessie is er een tussenevaluatie met de ouders en na een afspraak of twintig, vijfentwintig is het kind meestal klaar om het traject af te sluiten. Dat gebeurt met een evaluatie met de ouders. Soms is het nodig om wat vaker contact met ouders te hebben en ook dat is dan mogelijk. “Het komt voor dat ook de ouders nog een en ander te verwerken hebben. Dan zetten we soms gezins-PMT in. Ik werk dan altijd met iemand samen zodat de kinderen en de ouders apart gesprekken kunnen voeren over wat er tijdens de PMT naar voren komt.”

Fijne samenwerking met collega-therapeuten is voor Petra erg belangrijk. Dat had ze al regelmatig met beeldend vaktherapeuten José Visser en Barbara van der Woude, die net als zij in het Voel Je Goed-centrum in Leeuwarden zijn gevestigd, en net als José, Barbara en Dion gaat Petra samenwerken met Zorgpraktijk ULCO. “Wat ze uitstralen bij Zorgpraktijk ULCO, de korte lijnen en onderlinge samenwerking, spreekt me erg aan. Het voelt als een warm bad en ik wil graag elkaars kwaliteiten benutten.”